Aanmelding:
Bij aanmelding van een cliënt volgt online registratie in het door ons gebruikte software systeem dat wordt geleverd en onderhouden door Intramed B.V.
1) Fysio-Brielle registreert de volgende persoonsgegevens van haar cliënten:
A) Naam, adres, woonplaats
· Geboortedatum · ID-registratie B) Telefoonnummer · E-mail adres |
|
C· BSN nummer
· verzekeringsgegevens (verzekeraar, soort verzekering + polisnummer) |
|
· behandelgegevens (inclusief diagnosecode) |
Registratie van de bij A en B genoemde gegevens vindt in het softwarepakket plaats in het zogenaamde “patiëntendossier” bij de tabbladen “Algemeen” en “Financieel”. Registratie van de bij C genoemde gegevens vindt in het softwarepakket plaats in het patiëntendossier bij het tabblad “behandelepisodes”
2) Rolverdeling registratie persoonsgegevens
Aan de cliënt wordt direct bij aanmelding de onder “A” genoemde benodigde gegevens opgevraagd. ID-registratie volgt wanneer de cliënt fysiek in de praktijk verschijnt. De behandelaar zelf, een collega-behandelaar of de administratieve kracht hebben hiervoor de rechten.
Registratie van de onder “B” genoemde gegevens volgt bij controle op verzekeringsrecht. Dit gebeurt online via het softwarepakket waarin de gegevens worden ingevoerd. De rechtten hiervoor liggen bij de behandelaar zelf, een collega-behandelaar of de administratieve kracht. Alleen de behandelaar zelf heeft de rechten om de registratie van behandelgegevens , genoemd onder “C” uit te voeren.
3) Het doel van het registreren van deze gegevens in het patiëntendossier is:
4) Beginselen van de persoonsgegevens verwerking
Alléén de bij 1) onder A, B en C genoemde persoonsgegevens, worden geregistreerd.
De gegevens die geregistreerd worden, worden uitsluitend geregistreerd en verwerkt in verband met de onder 3) genoemde doeleinden.
De registratie van persoonsgeven vindt plaats met medeweten van de cliënt, waarbij duidelijk aangegeven wordt waarvoor deze registratie is.
De gegevens worden indien nodig geactualiseerd bij aanmelding of wijziging binnen de bewaartermijn óf verwijderd na het bewaartermijn van 15 jaar.
De gegevens worden uitsluitend registreert door de behandelaar zelf, een collega-behandelaar of de administratieve kracht (zie hiervoor de rolverdeling onder 2) Genoemde personen zijn contractueel gebonden aan integriteit en verantwoordelijkheid.
De praktijkhouders en collega-behandelaar, in persoon mevrouw van Rooijen en mevrouw van Aalst, zijn verwerkingsverantwoordelijke voor de in de praktijk geregistreerde persoonsgegevens.
5) Organisatorische en technische maatregelen ter beveiliging
Organisatorische maatregelen
Technische maatregelen
6) Bewaartermijn persoonsgegevens
15 Jaar na het afsluiten van het patiëntendossier wordt het patiëntendossier met de daarin vermelde persoonsgegevens vernietigd. Wanneer een cliënt in die tussentijd opnieuw in behandeling komt, wordt het patiëntendossier heropend, de persoonsgegevens geactualiseerde er wordt een nieuwe behandelepisode aangemaakt. Op het nieuwe behandeldossier is opnieuw de bewaartermijn van 15 jaar van toepassing. Behandelgegevens blijven, indien niet gerelateerd met een nieuwe klacht, afgesloten en daarvoor blijft de oorspronkelijke 15 jaar gehanteerd.
7) Rechten van betrokkenen
Cliënten hebben het recht op inzage, correctie en verwijdering van de bij 1) onder A en B genoemde persoonsgegevens. Tevens hebben zij hebben het recht op dataportabliteit: het gemakkelijk kunnen verkrijgen en doorgeven van hun gegevens. Wat betreft de behandelgegevens is het recht op dataportabiliteit alleen van toepassing op gegevens verstrekt door het gebruik van een meetinstrument, vragenlijst of gegevens die voortkomen uit observatie. Het recht van dataportabiliteit geldt niet voor gegevens die de cliënt niet direct of indirect heeft aangeleverd. (bijvoorbeeld conclusies van de behandelaar, diagnoses, vermoedens en behandelplannen)
Kwaliteitswaarborg
Bij Fysio-Brielle zijn alle therapeuten ingeschreven in het wettelijk BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) en in het CKR (Centraal Kwaliteits Register). Dit register bewaakt de kwaliteit, stelt gedragsregels en behandelrichtlijnen op, regelt de klachtenprocedure en stimuleert wetenschappelijk onderzoek.
Onderdelen van de kwaliteitswaarborg zijn onder meer deelname aan bij- en nascholingen, op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het vakgebied en deelname aan intercollegiaal overleg in de regio. Alleen therapeuten die aan al deze eisen voldoen, worden toegelaten tot het KNGF-Centraal Kwaliteitsregister.
Wij zijn lid van de beroepsorganisatie, het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie. De manueel therapeuten zijn georganiseerd in de Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie (NVMT). Deze beroepsvereniging is aangesloten bij het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie.
Klachtenregeling
U mag er van uitgaan dat onze fysiotherapeuten hun best doen om de best mogelijk zorg te bieden. Uiteraard kan het zijn dat dat niet altijd genoeg is. Bent u ontevreden en heeft u een klacht over de praktijk of over een therapeut? Dat is vervelend! Het is belangrijk om dit kenbaar te maken. Voor uzelf, voor ons, voor andere patiënten en voor de kwaliteit van fysiotherapie.
U bent ten alle tijden vrij om deze klacht met de betreffende therapeut of de praktijkeigenaren te bespreken. Samen in gesprek gaan vinden wij belangrijk. In dit gesprek zullen wij proberen om de klacht helder te krijgen en om tot een oplossing te komen naar ieders tevredenheid. Komen wij er samen niet uit, dan vinden wij dit natuurlijk erg vervelend. U kunt dan schriftelijk een klacht indienen aan de klachtencommissie van het KNGF. De klachtencommissie bemiddelt, stelt eventueel een onderzoek in en doet een aanbeveling.