hoofdpijn, nekpijn en/of TMD. Liesbeth van der Pluijm, Fysio-Brielle

Liesbeth volgde een opleiding over hoofdpijn, nekpijn en problematiek van het kauwstelsel.
Bent u benieuwd naar de inhoud van deze opleiding? Liesbeth vertelt u graag meer!

,,Recent heb ik een opleiding gevolgd over hoofdpijn, nekpijn en temperomandibulaire dysfunctie. In het gewoon Nederlands betekent TMD: problematiek van het kauwstelsel. Het aantal mensen die in de eerstelijns zorg pijnklachten aangeven in het aangezicht, is ongeveer 5%. Diagnostiek van deze pijn is complex. Het grootste gedeelte heeft een oorsprong vanuit het gebit of vanuit het bewegingsapparaat van het kauwstelsel. De kauwspieren zijn de sterkste spieren van het lichaam en beschikken tot wel 100 kilo aan bijtkracht. TMD klachten komen veel voor  en worden onderverdeeld in spier-, of gewrichtsdysfunctie. Het uit zich in pijnklachten in de kaak/oor regio, hoofdpijn en nekpijn. Het kaakgewricht zelf kan klikken of problemen geven met het openen van de mond. Daarnaast kan er sprake zijn van bruxisme. Bruxisme is het klemmen van de kaak, knarsen of tongduwen. Veelal gebeurt dit onbewust en daardoor is dit soms moeilijker te koppelen aan bovenstaande klachten. Er is vaak een relatie te vinden tussen hoofd- en nekpijn en de verstoring van het kauwsysteem.

Het stellen van een juiste diagnose van pijnklachten in het aangezicht is complex, maar belangrijk om zo de meest effectieve behandeling te kunnen geven. De behandeling bestaat o.a. uit het geven van adviezen omtrent de werking van het kauwstelsel, oefeningen en hands-on technieken van de nek en de kaak. Dit kan zowel uitwendig als in de mond plaatsvinden. Indien nodig kan een multidisciplinaire aanpak zinvol zijn. Waarbij de tandarts, gnatoloog of orofaciale therapeut een rol kan spelen.

Ik help u graag! “